Rektorns sida

Hej!

Tänk vad tiden går fort! Nu är det redan sportlov och våren är på väg. Under den här vecka så är fritids öppet, precis som under alla lov. Det är full fart på fritidshemmet med en massa roliga och spännande aktiviteter!

Efter sportlovet börjar åk 3 med de nationella proven i matematik och svenska/svenska som andraspråk. Proven kommer att ta en stor del av undervisningstiden medan de pågår. Övriga årskurser jobbar vidare med sina olika arbetsområden i skolans alla ämnen.

Skolans toaletter har blivit renoverade och just nu håller man på att göra klart det sista av arbetet. Vi är verkligen glada för våra nya och fina toaletter!

Under hösten hade skolan besök av Skolinspektionen. Inspektörerna från Skolinspektionen gjorde lektionsbesök i flera olika klassrum och de intervjuade elever, lärare och skolledningen. Inspektörerna var imponerade av de elever som deltog i intervjuerna. De sa att eleverna var vältaliga och att de kunde berätta många olika saker om skolan och undervisningen. Det där känner vi som jobbar på skolan igen. Vi har väldigt duktiga elever på vår skola!

Efter en inspektion så skriver Skolinspektionen ett sk beslut. Beslutet är ett omdöme om skolan. Liljeforsskolan fick fina omdömen, vilket var väldigt glädjande för oss alla. Det var endast ett område som Skolinspektionen ansåg att skolan behöver utveckla, vilket var elevers delaktighet. På skolan arbetar vi på flera olika sätt för att elevernas delaktighet ska öka. Vi gör detta genom att utveckla klassråd och elevråd samt olika undervisningsmetoder. Vårt mål är att eleverna ska vara mer aktiva och mer delaktiga på alla lektioner. En ökad delaktighet ger ökad motivation och motivation är en viktig faktor för att lärande ska ske. Vi jobbar hårt för att alla elever ska utvecklas och nå målen i skolans alla ämnen!

Jag önskar er alla en fortsatt fin vår och hoppas att vi ses då Liljeforsskolan har sin årliga vårloppis. Den äger rum den 15 maj. Mer information kommer senare.

Karin Mann