Vad roligt att du är intresserad av våra förskoleklasser!

Förskoleklass är en skolförberedande verksamhet som omfattas av av Skolplikten. Det betyder att om Du inte gör något eget Skolval så kommer kommunen att placera Ditt barn på närmaste skola som har en ledig plats. Verksamheten följer grundskolans läsår och barnen går i skolan fem timmar per dag. Plats på fritidshem ingår inte i förskoleklass så om du behöver fritids för ditt barn måste du söka det separat.
Du kan söka så fort skolplatsen är klar. Plats på fritidshem är avgiftsbelagd.  Vill du vara garanterad att få plats på fritids till skolstart måste du söka senast 16 juni.

Fritids öppnar för nya barn den 1 augusti - dock är det då fortfarande semestertider så all ordinarie personal är inte på plats.

Skolval 2023
Alla föräldrar som har barn födda 2017 kommer att erbjudas att önska skola inför hösten 2023. Du kommer att få ett brev från kommunen med all information den 11 januari 2023. Skolvalet är öppet 11 januari- 31 januari.
Behöver du hjälp med Skolvalet är du välkommen att kontakta Antagning grundskola, antagning.grundskola@uppsala.se eller 0771-727 001.

Mitt skolval
Det är kommunens web-tjänst Mitt skolval som ska användas för Skolvalet. Du loggar in med bank-ID. Tjänsten öppnar 11 januari. Om du saknar bank-ID så kontakta Antagning grundskola så hjälper de dig.

Söka fritids
Plats på skolans fritidshem söker du i eBarnUngdom, på kommunens hemsida. När du sökt plats på fritids kommer Du att få ett erbjudande om plats. Detta erbjudande måste besvaras av båda vårdnadshavare för att platsen ska registreras. Först därefter kan Ditt barn börja på fritids.

För att använda web-tjänsten krävs att du har bank-ID.

Läs mer om val till förskoleklass och grundskola på www.uppsala.se/skolval