Stödgruppen

Skolans stödgrupp har i uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med skolans verksamhet och organisation rörande trygghet och trivsel. Gruppen träffas regelbundet i möten och består av representanter från hela skolans organisation. En stor del i gruppens arbete består i att planera, organisera och följa upp skolans värdegrundsarbete, arbeta med planen mot diskriminering och kränkande behandling samt stötta personal i frågor gällande kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.

I Stödgruppen ingår:
Helena Ek, fritidsansvarig
Johanna Birck, lärare
Mimmi Thorlak, lärare
Anna Håkansson, lärare
Cecilia Lif, kurator
Sanna Sörman, skolsköterska
Ros-Marie Lundberg, bitr. rektor

Kompis
Samtliga klasser på skolan arbetar regelbundet med värdegrund och har så kallade ”Kompislektioner”. Kompis är en del av skolans förebyggande värdegrundsarbete. På Liljeforsskolan anser vi att det är viktigt att eleverna själva är delaktiga i att skapa en god atmosfär på skolan. All pedagogisk personal är med när klasserna arbetar med Kompis.

Raster
Ett väl fungerande rastvärdssystem är viktigt för att skapa en trygg miljö på skolan. Vi arbetar med att all personal är ute som rastvärdar en eller flera gånger i veckan. Detta är ett bra tillfälle att bygga relation med barnen och ta ett gemensamt ansvar för att förebygga att kränkande behandling sker. Skolan har även styrda rastaktiviteter som eleverna kan välja att delta på. På skolan har vi arbetat fram gemensamma regler för rastaktiviteter tillsammans med eleverna.

Vi har också en rastvärdsbeskrivning för personalen som är ute på rasterna. Alla rastvärdar har alltid reflexväst på sig så att de syns ordentligt ute på skolgården.

Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
När personal på skolan får kännedom om att en elev upplever sig utsatt för kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier måste den personalen informera rektor om händelsen. Detta framgår av skollagen. Skolans personal utreder sedan närmare om kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier förekommit samt planerar för åtgärder om så krävs. Målet med arbetet är att förebygga att kränkande behandling upprepas.

Om du är intresserad av att veta med om skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling kan du kontakta skoladministrationen. Du kan be att få ta del av skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. (PDK)